Älska dina restgarner!

Jag gillar restgarner! Vad som egentligen innefattas i begreppet restgarner är förstås en tolkningsfråga. Det kan vara allt från udda hela nystan till små pyttiga garnsnuttar. Jag brukar spara på det mesta för att sedan använda i olika projekt.

Eftersom jag, liksom de flesta, tycker att det tråkigaste som finns är att fästa trådar, gör jag nystan av mina garnsnuttar genom att helt enkelt knyta ihop dem. Hemligheten heter magisk knut (eller magic knot). Genom att knyta ihop på detta sätt får man en liten diskret knut, som dessutom håller! Jag använder även magisk knut för att skarva nystan som tar slut mitt i virkningen. På nätet finns många bra tutorials hur man gör. Här är en på engelska:

http://knotions.com/knoted/magic-knot-tutorial/

Hur man väljer att mixa och matcha sina garnsnuttar är förstås en smaksak. Det är fritt fram att blanda färger och material! Och det bästa av allt, restgarnsprojekt blir alltid snygga om man, som jag, är en färgjunkie 😊

 

Halstub, mönster från Fingerscroched

Road trip-sjal, mönster från Zootyowl

Filt i C2C-teknik

Magic Tail scarf, mönster från Fingerscroched

4 reaktioner på ”Älska dina restgarner!

Kommentera

