Inredning/Home decor, Mönster, Okategoriserade

Annas grytlapp

Grytlappar är alltid roligt att göra! Ett lagom projekt och dessutom en perfekt gå-bort-present. Denna grytlapp gjorde jag i ett tjockare bomullsgarn, för tanken är ju att de ska gå att använda utan att man bränner sig. Den består av två delar som virkas ihop. Framsidan är Anna-rutan, som Anna Virkpanna skapade till sin filt Summer Breeze, ett av tävlingsbidragen i Favoritgarners Scheepjesutmaning. Därför döpte jag förstås denna grytlapp till Annas grytlapp. Baksidan består av en mormorsruta.

Mönster

Garn: Drops Paris (vitt, gult, grönt). Dessutom en snutt tunnare bomullsgarn till dekoration.

Virknål: 4,5

Storlek: ca 18×18 cm

Maskor: sm (smygmaska), lm (luftmaska), fm (fast maska), hst (halvstolpe), st (stolpe)

Framsida

Anna-rutan, mönster finns här

Dekoration

Som dekoration gjorde jag en liten blomma samt ett varv surface stitches mellan varv 1 och 2 på framsidan. Det enklaste är att sy på dekorationen innan rutorna virkas ihop. Blomman gör du så här: Med virknål 2,5, gör 6 fm i en magisk ring. I varje m görs *3 lm+2 st+3 lm+1 sm*. Sm i nä m, upprepa *-* (= 6 blomblad). Fäst trådarna, men spara en längre bit och sy fast blomman på framsidans mitt.

Baksida

Tät mormorsruta eller solid granny square

Man kan göra denna ruta på olika sätt. Så här gör jag:

Lägg upp 5 lm, slut till en ring med 1 sm

Varv 1: 3 st, 2 lm. 4 ggr runt ringen

Varv 2: 1 st i varje st. Runt lm-bågarna görs 2 st+2 lm+2 st (=hörn)

Varv 3: 1 st i varje st. I hörnen görs 2 st+1lm+2 st.

Upprepa varv 3 tills baksidan är lika stor som framsidan. Om det behövs kan du justera storleken genom att göra ett varv hst eller fm i stället för st.

Fäst alla trådar. Lägg ihop fram- och baksidan med avigsidorna mot varandra. Virka ihop med fm. I hörnmaskan görs 1 fm+1 lm+1 fm. I ett av hörnen virkas 10 lm till hängare.

Om du delar ditt alster i sociala medier, kom ihåg att hänvisa till mitt mönster. Tagga mig gärna med @virklust eller #virklust, så jag också får se ditt fina arbete! 😊

2 reaktioner till “Annas grytlapp”

Lämna en kommentar