Enkel och snabbvirkad midsommarkrans

Jag ville göra en midsommarkrans eftersom jag blev så inspirerad av alla bilder i sociala medier. Dock har jag dåligt tålamod med pilliga saker och pyssel har aldrig varit min starka sida. Det fick bli en enkel variant med blommor som virkas i ett enda stycke. Garnändarna använde jag för att sy fast blommorna, så slapp jag tråkigt fästarbete också! Jag använde restgarner i bomull och nål 3 till min krans.

Stomme: Mät runt huvudet och virka en lika lång kedja av luftmaskor plus 40 cm (eller mer) så att banden går att knyta. Virka ett varv fasta maskor längs hela lm-kedjan. Tag av garnet. Virka ett varv halvstolpar på den del som ska vara runt huvudet, så att bandet blir bredare där. Tag av garnet och fäst trådarna.

Blommor: Jag använde mig av det här mönstret till blommorna. Spara långa ändar, så du kan sy fast blommorna. Gör så många att du kan lägga dem lite omlott längs bandet.

img_9558-2

Montering: Sy fast blommorna längs bandet och kransen är klar! Stryk ev lätt med strykjärn under en fuktad duk.

 

Trevlig midsommar!

 
img_9576

Kommentera

