English Patterns, Inredning/Home decor, Mönster

‘Tussilago’ babyfilt/baby blanket

IMG_1466

 

English pattern below

Den här filten är virkad i 100 % merinoull, Wendy Merino, som jag hittade i min mammas stora garnförråd (numera i min ägo!). Jag har ingen aning om hur många år dessa nystan har på nacken, men jag skulle tippa på en hel del. En sökning på nätet visade att garnet fortfarande tillverkas – om än i andra lite mer ”moderna” färger – men det är oklart om det går att få tag på här i Sverige. Liknande garner på marknaden är Drops Baby Merino, Svarta Fårets Baby Merino, Adlibris Baby Merino samt Knit At Home Superfine Baby Merino. Som namnen visar är merinogarn utmärkt att använda till baby och barn. Det är väldigt mjukt, lagom varmt men inte sticksigt, går (oftast) att tvätta i maskin och blir inte lika tungt som bomull. Det ger även en fin maskdefinition.

 

IMG_1445

 

Jag hade 6 nystan och detta fick bestämma storlek på just min filt. I mönstret beskrivs hur du enkelt kan anpassa storleken om du vill göra den större eller mindre. Givetvis går det också bra att använda ett annat garn. Babygarner är ganska tunna och vill man att arbetet ska växa fortare bör man välja ett tjockare garn. Till kanten använde jag ett mjukt bomullsgarn, Scheepjes Sunkissed, eftersom det andra garnet inte räckte riktigt hela vägen.  Även Sunkissed går att byta ut mot något liknande. Jag gillar kontrasten mellan olika garnsorter i samma arbete, men vill man fungerar det förstås att fortsätta med merino även till kanten.

Mönster på svenska

Pattern in English

 

Lämna en kommentar