Dukar / doilies, English Patterns, Inredning/Home decor, Mönster

‘Touch of Tulips’ – duk / doily

IMG_3495

 

English pattern below

Het patroon in het Nederlands vindt je hieronder op de pagina

Det här är ett mönster för dig som gillar struktur och variation. Jag har använt merceriserat bomullsgarn, som jag tycker ger en fin maskdefinition, men det går förstås bra att använda vilket garn som helst. Den här duken behöver absolut blockas för att komma till sin rätt. Om du inte brukar blocka dina arbeten så rekommenderar jag verkligen att du provar! Det blir en enorm skillnad efteråt, speciellt på arbeten som innehåller hålmönster och spetsdetaljer. Fördelen gentemot att stryka med strykjärn är att du kan forma och sträcka ut arbetet på ett helt annat sätt vid blockning samt att strukturen i det virkade framträder bättre och inte blir tillplattat. Att blocka behöver inte alls vara krångligt eller kräva specialtillbehör. Jag använder en pusselmatta från leksaksaffären, knappnålar och en sprayflaska med vatten – that’s it! Många bra tips på hur man kan blocka och vad du kan använda finns HÄR.

Mönster/Pattern:

Touch of Tulips SV

Touch of Tulips EN

Touch of Tulips NL

Tusen tack till Anna Annavirkpanna, Lina lvacrochet, Marianne @manil46 och Paulina @paulina.s.maraboli som hjälpt mig att testa mönstret. Deras fantastiskt fina arbeten ser du här nedan. Stort tack också till Wendy de Vries för översättning till nederländska.

 

 

Lämna en kommentar