English Patterns, Mönster, Okategoriserade, Plagg & accessoarer/Garments & accessories

Världens enklaste torgvantar / World’s easiest fingerless gloves

IMG_3019

Mönster finns nedan 

English pattern below

Torgvantar, halvvantar, handledsvärmare… Kärt barn har många namn. Jag har virkat många par av dessa vantar, men hittills aldrig skrivit ner mönstret. Häromdagen satt jag och letade efter ett mönster på torgvantar och hittade massor, men så var det ju det där med att få dem att passa just mina händer. Inte alla mönster anger virkfasthet, så det blev till att prova sig fram och klura ut hur jag skulle ändra maskantalet för att få rätt storlek. Till slut blev det ändå ett par efter mitt gamla vanliga mönster, som jag vet funkar.

Mönstret är väldigt enkelt, både att virka och att anpassa efter storlek och garntyp. Ribbvirkningen ger ett stretchigt material som formar sig efter handen. Om man vill kan man dekorera vanten med en bård, en applikation eller ett broderat motiv. Det finns många varianter på liknande mönster och jag gör inte anspråk på att ha uppfunnit hjulet en gång till. Vad jag tycker är grejen med just mitt mönster är att jag beskriver steg för steg hur du gör för att anpassa vantarna efter din (eller någon annans) storlek och den typ av garn du valt. Jag hoppas att du också ska gilla det och önskar dig en trevlig virkstund!

Mönster på svenska

Pattern in English

 

Lämna en kommentar