Dukar / doilies, English Patterns, Inredning/Home decor, Mönster

‘Flora’ duk/doily

Mönster/pattern: Svenska ↓ English (US) ↓

Våren är på intåg här i södra Sverige och det är hög tid för en riktig vårduk! Även om det fortfarande är kallt på nätterna så värmer solen skönt på dagarna, snödropparna blommar för fullt och träden har fått knoppar. Jag bor nära älven och ser varje dag hur fågelflockarna börjar anlända. I år förmörkas glädjen över vårens ankomst av de hemska saker som händer i Ukraina. Många virkdesigners skänker intäkterna från sina mönster till hjälporganisationer. Jag delar ju mina mönster gratis, men försöker dra mitt strå till stacken genom att hjälpa till på andra sätt.

Denna duk kan göras i två storlekar. Vill man göra en liten duk, så avslutar man helt enkelt efter ett visst antal varv. Allt finns beskrivet i mönstret. Liksom alla alster av den här typen så krävs blockning för att duken ska komma till sin rätt. Som jag skrivit tidigare behöver det inte alls vara speciellt krångligt att blocka. Ett tips är att börja blockningen några varv från mitten och sedan jobba sig utåt. Om man bara sätter nålar i yttersta varvet finns risken att duken blir skev.

Tusen tack/thank you Anna @annavirkpanna, Paulina @paulina.s.maraboli, Ann @angn_18 och Karen @crochetdahlia för att ni testade mönstret ❤

5 reaktioner till “‘Flora’ duk/doily”

Lämna en kommentar