English Patterns, Filetvirkning / Filet crochet, Inredning/Home decor, Mönster

‘Geometry’ löpare / table runner

Mönster/pattern: Svenska ↓ English (US) ↓

Nu var det ett bra tag sedan jag virkade något med filetvirkning. Löpare är ju alltid användbara, så det fick bli en sådan. Jag gjorde min version i olika färger, mest för att få lite variation i arbetet, men det går förstås lika bra att göra den enfärgad. Mönstret innehåller både diagram och skrivna instruktioner. Längden går att variera och vill du ändra bredden är det bara att skala bort eller lägga till rutor i diagrammet. Jag har tänkt ett tag på att det vore roligt att använda bollfrans (eller pompoms som det heter på engelska) i ett projekt och här fick jag ju ett utmärkt tillfälle. Det är lite pilligt men inte svårt alls. Tycker du att du behöver mer hjälp än bilderna i mönstret, så finns det klipp att söka på Youtube.

10 reaktioner till “‘Geometry’ löpare / table runner”

  1. Hej! Vilken fin löpare! Den måste jag göra i sommar. Vart köper du garnet? En fråga bara…dom 2 lm du gör i slutet av varvet, är dom medräknade i st i början av nästa varv?
    Mvh Helen Lemon

    Gilla

    1. Hej! Kul att du gillar den 😊 Catona finns bl a att köpa hos Virknålar och Tillbehör (online-shop). Det finns på andra ställen också, men den butiken har fin service tycker jag.

      Lm i slutet är inte medräknade på nästa varv. Du gör alltså 2 lm efter sista st på varvet, vänder och gör första st på nästa varv i första m.

      Hälsn Karin

      Gilla

  2. Hej,
    Och tack för fina mönster! Jag har börjat på löparen som jag gillar skarpt. Ska prova de fina runda sedan också.
    Men jag undrar en sak i mönstret på löparen: en mönsterrapport (varv 2-10) både börjar och slutar med ett avigt varv. Hur gör du då med en ny rapport (varv 2 är avigt)? Börjar du med ytterligare ett avigt varv (dvs. byter sida) eller låter du de jämna varven vara omväxlande rätsida och avigsida på varannan rapport (och samma sak med de ojämna varven)?
    Det är ju en sak jag enkelt kan lösa eller bestämma själv, men jag är nyfiken på hur du gör.
    Hälsningar
    Håkan

    Gilla

    1. Hej! Vad roligt att du vill göra min löpare 😊 Jag har bara kört på, dvs låtit varven bli vartannat avigt och vartannat rät rakt igenom.
      Tanken med det är om man vill göra den enfärgad så blir det inte en massa ändar att fästa. Som du skriver kan du själv justera det om du vill.

      /Karin

      Gilla

      1. Tack för svar – och snabbt dessutom! Jag har tittat mer på dina andra mönster och kommer definitivt att ta mig an fler. Jag använder oftast garnet Catania som funkar superbra. Det som är bra med dukar och liknande är att man ju enkelt kan anpassa storlek/antal maskor efter garnet man använder.
        Ha det bra!
        Håkan

        Gilla

      2. Tack för fina ord! Catania och Scheepjes Catona, som jag oftast använder i mina mönster, är ju i princip samma garn, så det funkar perfekt. Tror t o m att de flesta färgerna är samma, fast olika namn/nr förstås.
        Ha en fin dag! /Karin

        Gilla

  3. Åh så spännande 🙂 när fingrarna känner sig redo för detta så bannerimej ska jag virka en löpare. Man har alltid nytta av dom. Tack för att du delar 🙂

    Gilla

Lämna en kommentar